Csiszárék első „közös” kiállítása a Kálmán-emlékházban.
Csiszár Elek önarcképe fogad „pajzán angyalokkal” (Veszeli Lajos Balaton-díjas festő mondta egy korábbi kiállításon: „Úgy képzelem, odafönt is paletta van a kezében és úgy fest, hogy angyalok veszik körül”), majd Zsolt három súlyos szobra vonzza a tekintetet a Kálmán Emlékház három termének középpontjában. Az első a márciusi, Könyv Katával közös kiállításukon debütált „túlméretes”, az életből való kilépést szimbolizáló lebegő tornacipő, a harmadik a terembe épphogy befért Nimfa, a középső vadonatúj alkotás: Körte, dr. F.-nek ajánlva. „Körte ez ugyan, de ha meglátod, egészen másra asszociálsz…Vagyis voltaképpen ez egy freudi elszólás” – mondja Csiszár Zsolt, a 2020-ban elhunyt siófoki díszpolgár, Csiszár Elek festőművész fia. A most nyílt tárlat az első „közös” kiállításuk, Párhuzamok címmel. Mert ahogyan a Pünkösdi Rózsaünnepen Varga Imre Művészeti Díjban részesült extrémszobrász magyarázza, „apám gyerekkorom óta példaképem volt, mindegyik korszakát nagyon szerettem, közelről láthattam, melyik mű hogyan alakul, miért lesz olyan és ezek rám is hatással voltak. A megfogalmazási módunk hasonló, mint ahogyan a gondolatiságunk, világszemléletünk is azonos. Az élet nehézségei című képe ihlette például az egyik szobromat, én is megfogalmaztam ugyanazt az érzést, kissé másként, más címmel” (a kötélugró-egyensúlyozó, illetve a kötélen bicikliző artista – a szerk.).
A festményvásárral egybekötött, egész nyáron megtekinthető kiállítás megnyitóján Kocsisné Várnagy Tünde, a képviselő-testület humán bizottságának elnöke is arról beszélt: nem lehet könnyű egy elismert művész fiaként kilépni a világ elé és megmutatni a saját művészetét, de Csiszár Zsoltnak ez sikerült. A képek és a szobrok ismét csak megihlették a tanácsnokot, ahogyan egy korábbi tárlaton, most is verset írt ez alkalomra. „Állunk és várjuk, hogy hasson, mint a beteg, hogy gyógyszert kapjon” – szavalta és valóban, de bizonyára mindenkiből más és más hatást váltanak ki a Csiszár-képek és szobrok, az a középső terem például, melynek kifejezetten és nem titkoltan a nő áll a középpontjában. „Nem annyira az erotika, inkább a meztelenség” – pontosít a friss Varga Imre-díjas. Mint azon a képen is, melyet a nagyközönség most láthat először; a Gyárkerítésre Csiszár Elek utólag festette rá a két, legalábbis az alsó ruházatától megszabadult alakot, hogy izgalmasabb legyen...Vagy az Ádámék: „Ádám és Éva” a panelház tetején, minden bizonnyal a paradicsomban…
F. I.
...
További képek a Siófoki Hírek Facebook-oldalán: